مقالات

شرایط نگهداری خرگوش در خانه

خرگوش را می‌توانید در حیاط، بالکن و یا درون خانه نگهداری و از یک قفس براي خانه آنها استفاده کنید. قفس خرگوش باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا فضای کافی برای جست و خیز جانور فراهم گردد. به طور کلی ارتفاع قفس باید در حدی باشد که حیوان بتواند به طور کامل روی دو پای خود بلند شود ( 45 تا 90 سانتیمتر) و بهتر است کف قفس مشبک یا توری باشد تا ادرار در کف قفس جمع نشود.

شرایط نگهداری خرگوش در خانه به شرح زیر می‌باشد:

دمای محیط: خرگوش ها می توانند دمای بین 4 تا 27 درجه سانتیگراد را تحمل کنند، البته دمای مناسب برای آنها 16 تا 22 درجه سانتیگراد است.

آب: لازم است ظرف آبخوری خرگوش را چند روز یکبار تمیز بشویید و همواره آن را پر از آب در محل نگهداری خرگوش بگزارید.

بیماریهای خرگوش: توجه داشته باشید شما باید به طور مرتب خرگوشتان را برای معاینه و چکاپ کلی نزد دامپزشک ببرید، همچنین واکسیناسیون خرگوش بسیار مهم است چرا که از بروز انواع بیماری ها پیشگیری میکند.

تغذیه خرگوش: خرگوش ها گیاهخواراند. این حیوان به انرژی، فیبر و پروتئین در جیره غذایی نیاز دارد. غذاهای عمده ای که میتوانید برای تغذیه خرگوش استفاده کنید شامل: ذرت، گندم، جو، جو دو سر (یولاف) و چاودار است. همچنین پروتئین مکمل مانند بلغور سویا و یونجه باعث رشد بهتر خرگوش می شود. انواع میوه مانند :سیب، گلابی، موز، خربزه، هندوانه، توت فرنگی، هلو، انگور بی هسته و گیلاس می تواند در جیره غذایی خرگوش باشد.

از بین سبزیجات نیز هویج، کلم، گوجه فرنگی، کاهو و لوبیا سبز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ذکر این نکته ضروری است که لازم است در تغذیه خرگوش‌تان تنوع غذایی را رعایت کنید و به مدت طولانی از یک یا چند نوع محدود غذا استفاده نکنید. همچنین میزان مصرف غذا در خرگوش ها به طور متوسط روزانه حدود 5 گرم به ازای 100 گرم وزن بدن است.

نحوه نظافت محل نگهداری خرگوش

با توجه به اینکه ادرار خرگوش بوی بسیار نا مطبوعی می‌دهد، لذا شما باید مرتبا بستر جعبه دستشویی خرگوش که می‌تواند خاک، کاه و پوشال باشد را تعویض کنید. توصیه ما به شما استفاده از آب و سرکه برای شستشو و ضدعفونی نمودن بستر نگهداری خرگوش است، این کار باعث می‌شود، بستر نگهداری دیرتر بو بگیرد .

طریقه صحیح بغل کردن خرگوش

روش صحیح بغل کردن خرگوش، به این صورت است که پوست پشت گردن آنها را با یک دست گرفته و دست دیگرتان را مطابق شکل در زیر کفل (لگن) آن قرار دهید. براي بلند کردن خرگوش های کوچک می توان کف دست را در زیر شکم آن قرار داد و به آرامی آن را بلند کرد. توجه داشته باشید، هیچگاه برای گرفتن خرگوش از گوش ها یا پاهای آنها کمک نگیرید.

خرگوش حیوانی اجتماعی است و به خوبی با انسان دوست می شود، طول عمر خرگوش بسته به نژاد آن بین 5 تا 15 سال است، آنها بسیار با مزه و دوست داشتنی هستند و نگهداری از آنها به عنوان حیوان خانگی، می‌تواند برای هر کسی لذت بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *